A zöld turmixokról

„A zöld turmixoknak óriási jelentőségük van étkezésünkben. Sötétzöld színe először bizalmatlanságot vált ki az emberekben, de ha ezt az első vizuális élményt sikerül leküzdeni, és eljutunk a megkóstolásig, akkor már nyert ügyünk van! Sokan csodálkoznak, hogy mennyire finom. Az állaga krémes, az íze pedig édes, egyszerre lehet érezni a gyümölcs- és a zöld ízt.

A zöld turmixok három összetevőből állnak: bio zöld levél, édes gyümölcs és tiszta víz.

Hangsúlyozni kell, hogy mennyire fontos, hogy legalább a zöld turmixhoz használt zöld levelek biotermesztésűek legyenek! A zöld levél szívja föl a legtöbb nitrátot a műtrágyából! A fólia alatt termesztett nagyüzemi saláta pedig gombaölő szereket és más vegyszereket is tartalmazhat, ami kis mennyiség esetén valószínűleg nem okozhat gondot, de a mindennapi, ráadásul mennyiségi (nem bio) zöldlevél fogyasztás hatására a vegyi anyagok különösen nagy megterhelést jelentenek kiválasztó szerveinknek.

Miért pont a zöld levél? Sokan nem vagyunk tisztában azzal,, hogy a zöldségek nem egyformák, sőt, a zöldségrészek között is van különbség. A legértékesebb zöldségfélék a zöld levélzöldségek. A gyökérzöldségek leveleiben pedig sokszor több és értékesebb tápanyag van, mint magában a jól ismert gyökérben (sárgarépa, cékla stb.).

A zöld levél legértékesebb része a klorofill, amely erős lúgosító és méregtelenítő hatással van a szervezetünkre. A klorofill a zöld növényekben található anyag, amely a napsugárzás energiáját eljuttatja a növényi sejtekhez, biztosítva ezzel a fotoszintézis folyamatát. Lehet ezt úgy is fogalmazni, hogy a klorofill az „anyagba zárt napenergia”.

A klorofill másik, egészségre gyakorolt hatása szervezetünk oxigénszállító képességének növelésében rejlik. Rendszeres fogyasztásával javulhat sejtjeink oxigénellátása. Mindezen pozitív tulajdonságainak köszönhetően a klorofill enyhíti testünkben a gyulladásokat és a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Dr Warburg bebizonyította, hogy a degeneratív elváltozások fejlődése a magas oxigéntartalmú környezetben akadályokba ütközik. 1931-ben Nobel díjat kapott kutatási eredményeiért.

A zöld levelek köztudottan magas ásványianyag-tartalommal rendelkeznek (főleg kalciumban gazdagok). Minden zöld levél bőséges fehérje tartalommal büszkélkedhet, ráadásul könnyen felhasználható aminosavak formájában. A sárgarépa levele például több béta-karotint tartalmaz, mint maga a sárgarépa gyökere. A rendszeres zöldnövény fogyasztás helyreállítja a gyomorsav-termelést, javítja az emésztést és lúgosító, béltisztító hatású. (Forrás: Victoria Butenko A nyers étel csodája című könyve.)

Ha ennyire egészségesek a zöld levelek, az ember egyik fő táplálékának kellene lennie. Ennek ellenére alig fogyasztunk zöldeket. Elgondolkodtató, hogy miért nem része a napi étrendünknek? Szerintem ennek két oka van: a zöldek íze és a magas rosttartalmuk. Kóstolj meg egy marék spenótot vagy sárgarépa zöldet nyersen! Hááát… nem fogsz ellenállhatatlan vágyat érezni, hogy ezt minden nap megtedd. (…) A másik ok a zöld levelek magas rosttartalma. A sejteken belül található értékes tápanyagokhoz csak alapos rágás után tudunk hozzáférni. Ha egy tál spenótot szeretnénk elfogyasztani (még ha az íze finom lenne is), jó kis időbe telne, míg minden falatot megfelelően megrágnánk. És ha figyelembe vesszük, hogy a zöld leveleknek alacsony az energiatartalmuk, negatív energiamérleghez jutnánk, ugyanis több energiát emésztene fel a rágás, mint amennyi energiát a levelek elfogyasztásából nyerni tudunk.

Mi hát a megoldás? A MEGOLDÁS A ZÖLD TURMIX! Victoria Butenko fedezte fel, hogy ha a zöld levelek mellé édes gyümölcsöket turmixolunk, rendkívül ízletes és egészséges italokat kapunk. El is nevezte „green smoothie”-nak, magyarul zöld turmixnak, és írt róla egy könyvet „Green for life” címmel, melyet magyarul A nyers étel csodája című könyv második részében olvashatunk. Victoria ezzel a megoldással mindkét problémát (az íz és a rostok) egy csapásra megoldja: a zöld turmix íze fantasztikusan finom lesz – az édes gyümölcs felülírja a zöld ízt, és finom harmóniát képez vele. A turmixolás pedig feltöri a sejteket, nem kell a rágással foglalkozni. A zöld turmix egy selymes, krémes ital, mely ízletes, könnyen emészthető, klorofill tartalmánál fogva úgy tisztít, hogy közben táplál: feltölti sejtjeinket értékes ásványi anyagokkal, fehérjékkel, vitaminokkal. Lúgosít, feltölt energiával, friss enzimekkel. A zöld turmix fogyasztása jó módja annak, hogy nagyobb mennyiségű zöld levelet beépítsünk a napi étrendünkbe.

Teljesen mindegy, milyen étrenden élsz, a zöld turmixokat napi szinten kellene inni! Napi 1 pohár sűrű zöld turmix elfogyasztásával már óriási lépést tettél egészséged megőrzésére és életed meghosszabbítására!

A zöld turmixok a legegészségesebb nyers táplálékok.

  • Könnyen emészthetők: a turmixban a rostokat szétzúzzuk elemi részekre, így az értékes tápanyagok felszívódása már a szájban elkezdődik.
  • Jótékony oldható rostjaik segítik kiválasztó szerveink működését.
  • Finom! A gyümölcsök édes íze még a kesernyésebb zöld levelek ízét is képes kompenzálni.
  • A zöld levelekben található klorofill lúgosít, növeli a vér oxigénszállító képességét.
  • A zöld turmix úgy tisztítja a szervezetet, hogy közben táplálja is.
  • A zöld turmix erősíti az immunrendszert.

A zöld turmixban együtt szerepelnek az érett gyümölcsök a zöld levelekkel. Sokakban felmerül a kérdés: eddig azt tanultuk, hogy gyümölcsöket csak magukban fogyaszthatunk, éhgyomorra, semmilyen más étellel nem keverve. Nem teszünk rosszat azzal, ha most a gyümölcsöket zöld levelekkel összeturmixoljuk? A válaszom egyértelműen: NEM. Amikor azt halljuk, vagy olvassuk, hogy gyümölcsöket nem célszerű zöldségekkel együtt fogyasztani, akkor a keményítőtartalmú gyökérzöldségekre, karfiolra, brokkolira, babfélékre gondolunk. A növények zöld levele nem tartalmaz keményítőt, így bátran lehet keverni bármilyen gyümölccsel.

A zöld turmixok másik összetevője az érett, édes gyümölcs. Mivel a gyümölcs élettanilag arra termett, hogy élelem legyen, vagyis megegyük, bátran használjunk bármilyen és bármennyi gyümölcsöt. Zöld levelekkel együtt fogyasztva a rostok lelassítják a cukrok felszívódását, így folyamatosan egyenletes lesz az energiaellátásunk. A gyümölcsökben található egyszerű szénhidrátok már a száj nyálkahártyáján keresztül elkezdenek felszívódni, és azonnal feltöltenek energiával.

A zöld turmixok harmadik összetevője a folyadék, vagyis a tiszta víz. Használhatunk pi-vizet, bármilyen eljárással tisztított csapvizet, alacsony ásványi anyag tartalmú, szénsavmentes ásványvizet.” (Forrás: Lénárt Gitta Élő italok könyve)