Bio, öko, natúr, organikus vagy reform?

Rengeteg a kérdés, kétely a témával kapcsolatosan, melyeket megpróbálok kicsit eloszlatni.

A különböző adalékanyagok és vegyszerek megjelenése az élelmiszeripar forradalmát jelentette még az elmúlt században. Kétségtelen tény, hogy a népesség növekedésével szükség is van a termelékenység fokozott növelésére, hiszen korszerű technológiák nélkül nem lennénk képesek ennyi embert eteti. Azonban azóta a hozzáadott anyagokról kiderült, hogy többségük szintetikus, komoly mellékhatásokkal jár és árt az egészségünknek rövid és hosszútávon egyaránt.

Tény, hogy élelmiszereink mikrotápanyag csökkenése ennek következtében az elmúlt 50 évben drámaian lecsökkent, és hogy a KSH adatai szerint a krónikussá vált civilizációs megbetegedések túlnyomó többsége táplálkozási eredetű (78%!).

Abban a szakértők egyetértenek, hogy az alkalmazott vegyszerek, ha nem is okozzák közvetlenül a szervezet megbetegedését, azonban a test egyensúlyi állapotát megzavarják, tartós stresszt és elsavasodást eredményeznek. Ez a két folyamat pedig hozzájárul különböző betegségek kialakulásához és krónikussá válásához.

Alapjában véve nem támogatok semmiféle szélsőséges életvitelt, nagyritkán egy kis bűnözés mindenkinek beleférhet az életébe, de a mindennapokban okvetlenül a tudatos fogyasztás pártján állok. Sokszor mondják, hogy „nem is létezik olyan, hogy bio”! Legyintenek, és végig sem hallgatják a választ, mert nyilván tudják, hogy ez így ebben a formában nem igaz. Én sem élek rózsaszín felhők között, tisztában vagyok vele, hogy ilyen légszennyezettség és légköri viszonyok között nehéz vegytiszta termékekkel találkozni. Ez egy olyan tényező, amit sajnos a legtudatosabb életvitellel sem tudunk elkerülni. Ebben élünk, erről nem igazán dönthetünk. Arról viszont dönthetünk, hogy milyen élelmiszereket veszünk magunkhoz. Nem gondolom, hogy a bio élelmiszerek csodaszerek, de mindenképpen ártalom csökkentett termékek a nem bio technológiával termesztettekhez képest. Amit tehát el tudunk kerülni, azt kerüljük el!

Bizonyára sokan olvasták vagy hallották az idén februárban nagy port kavart sajtóhírt, hogy egy budapesti kisbaba életveszélyes állapotba került a piacon vásárolt céklától, illetve az abból készített bébiételtől. Kisbabáknál, kismamáknál, betegeknél, böjtölőknél különösen fontos odafigyelni az alapanyagok lehető legnagyobb tisztaságára, hiszen kímélni és támogatni kell az immunrendszerüket és a kiválasztó rendszerüket. A cékla nehézfém felvevő képessége óriási, akár 400-szorosa is lehet a nem bio termesztésűnek a bio termesztésűvel szemben! A zöld leveleknek szintén magas a nitrát és nitrit tartalmuk, ha az nem bio gazdaságból való.

A valódi biotermékek ellenőrzött körülmények között termelt, semmilyen műtrágyát és szintetikus, toxikus anyagot nem tartalmaznak. A kórokozókkal szemben olyan természetes eredetű, az ökológiagazdálkodásban is engedélyezett szerekkel kezeltek, melyek nem szívódnak fel a növényekben, vagy például vízzel könnyen lemoshatók. Illatosításra és színezésre kizárólag növényi kivonatokat használnak fel. A hiteles bio és öko termékek mindig drágábbak, mert egységre jutó idő alatt kevesebbet lehet előállítani belőlük, nagyobb odafigyelést igényelnek, több közvetlen emberi munkát, mint a gyártósoron készült társaik. Általában véve viszont elmondható, hogy jobb minőséget képviselnek és tisztábbak.

Az ökotermék az a termék, amelyet az előállítás során az ökológiai gazdálkodás szabályainak megfelelően állították elő. Tehát utólagos vizsgálatokkal nem lehet semmit öko/biotermékké nyilvánítani. Csomagolóanyaguk újrahasznosítható anyagból készül. Középpontban a környezettudatosság -és védelem, illetve a gazdaságos kiszerelés áll.

A reformélelmiszereket, natúrélelmiszereket gyakran azonosítják a biotermékekkel, pedig ezek az elnevezések egészen mást takarnak. Hogy mit tekintünk reformélelmiszernek az részben annak a kérdése, hogy mit tartanak éppen abban az időben egészségesnek és az előző kordivathoz képest reformnak. Azonban legszélesebb körben a reformélelmiszerekhez sorolják a biogazdálkodásból származó, de nem feltétlenül feldogozatlan (nyers) állapotú táplálékokat.

A natúrtermékek kevésbé feldolgozott, adalékanyagtól többnyire mentes élelmiszerek, fogyasztásuk azonban nem minden esetben és nem minden emésztési rendszerű embernek jelent egyértelmű előnyt. A kifejezetten sok nyers és friss állapotú táplálék fogyasztására át kell állnia a szervezetnek, ezért a feldolgozott-készételekhez szokott tápcsatorna és kiválasztási rendszert megterhelheti. Ezért fokozatos átállás javasolt!

Az élő-ételek fogalmát azokra a táplálékokra használják, amelyek frissen és nyersen (konyhai feldolgozás pl. melegítés, főzés, sütés, mikrózás, fagyasztás stb. nélkül) kerülnek elfogyasztásra. Így élő ételeknek nevezhetjük a nyers zöldségeket, gyümölcsöket, csírákat és az ezekből készült turmixokat, sajtolt leveket, illetve például a beáztatással készült gabonakásákat, pépeket.

Miért jó nekünk, ha „egészségbarát” táplálékokat fogyasztunk?

  • A szervezet hozzájut az alapvető és létfontosságú ásványi anyagokhoz, vitaminokhoz
  • A vitaminok és ásványi anyagok tisztán és módosítatlanul kerülnek a szervezetünkbe, tehát a szervezet kevesebb energiát mozgósít a táplálék megemésztésére, a hasznos anyagok felszívására és a maradékanyagok kiválasztására.
  • Az anyagcsere-folyamatok után nem (vagy mindenképpen alacsonyabb mértékben) marad vissza salakanyag vagy káros anyag a szervezetben.
  • Ritkábban van szükség tehermentesítő és /vagy méregtelenítő eljárásokra – amelyek az emberi szervezetet szolgálják, mégis megviselik azt.
  • Testileg-lelkileg energikusabbnak fogjuk érezni magunkat (az átállási szakasz után!)
  • Várandósság, gyermekszülés után és szoptatás alatt kevésbé merül ki a szervezet ásványi anyag - és vitaminkészlete
  • Kevesebb táplálékkiegészítő vagy vitaminkészítmény bevitelére van szükségünk

Elég meggyőző érvek… és akkor még nem is beszéltünk a legfrissebb epigenetikai kutatásokról, melyek eredménye szerint életmódunk és különösen táplálkozásuk jelentős kihatással van utódaink egészségére, testsúlyára és életkilátásaira.

Ne feledjük: a példa tanít!