Testsúly kontroll

 

Az emberi test hatékony gépezet. Lebontja az elfogyasztott ételt, felszívja a tápanyagokat, és energiaellátás céljából továbbítja őket a szervezet összes sejtje felé. A szükséges energia mértékét az anyagcsere határozza meg, melyet a naponta bevitt kalóriával mérünk. Az anyagcseréhez legnagyobb mértékben az ún. nyugalmi energiafelhasználás járul hozzá, amely alapanyagcsere (BMR) néven ismert. Az alapanyagcsere az a kalóriamennyiség, amelyre a szervezetnek egy mozdulatlanul ágyban töltött nap során szüksége lenne. (Ez hozzávetőlegesen 1200-1500 kcal naponta.) Más szóval az az energiamennyiség, melyet a szervezet az életben maradáshoz, az alapfunkciók végrehajtásához megkíván (például a légzéshez, a szívveréshez és a testszövetek megtartásához).

Az izomtömeg fontos tényezője az alapanyagcsere meghatározásának. Az izomszövet sejtjei ugyanis aktívak és magas energiaigényűek, így akinek magasabb az izomszázaléka, mint a zsírszázaléka, annak az alapanyagcseréje is magasabb. És értelem szerűen minél magasabb valaki alapanyagcseréje, annál több kalóriát éget el.

 

AZ FELNŐTTKORI ELHÍZÁS GENETIKAI OKAI

Az élettani kutatásoknak köszönhetően ma már pontosan tudjuk, mely területek felelnek a felnőttkori elhízásért:

  1. A kor előrehaladtával az alapanyagcsere és a zsírmentes testtömeg csökken. 20 éves életkor után metabolizmusunk 2-3%-kal romlik, illetve a hangsúly az energiatermelésről fokozatosan áttevődik a raktározás irányába. Azaz, ha 40 évesen olyan súlyban akarunk lenni, mint 20 évesen, akkor ahhoz kb. 40%-kal kevesebbet kéne ennünk.
  2. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy 25 éves kor fölött fokozatosan csökken az izomtömegünk, 70-80 éves korunkra akár 40%-kal.
  3. Idővel fokozódik a szénhidrátok iránti vágy is. Sok felnőtt, aki fiatalon nem volt „édesszájú”, 40 éves kora után bizony gyakran nyúl egy kis nassolnivaló, csoki, vagy sütemény után.

Na, ilyenkor szokták azt mondani, hogy „én még a levegőtől is hízok”! A föntiek tükrében ez majdhogynem így is van.

 

A FOGYÓKÚRÁK PISZKOS TITKA

A fogyókúrák csak rápakolnak minderre még néhány lapáttal. Ezeknek a kúráknak köszönhetően bizony jó pár kilótól megszabadulhatunk viszonylag rövid idő alatt, de jó, ha tudjuk, hogy ez a súlyveszteség hogyan is tevődik össze! Például egy 13 kg-os fogyásból csupán 9 kg zsír, a többi vázizomzat és vízveszteség. Ez azt jelenti, hogy a fogyókúra végeztével létrehoztunk egy olyan testet, aminek alacsonyabb az alapanyagcseréje, mint a fogyókúra előtt. Azaz, ha csak egy normál étrendre térünk vissza a fogyókúrát követően, már akkor is hízni fogunk. Ez az ún. YO-YO effektus. A koplalás túlélő üzemmódba kapcsolja a szervezetet, majd amikor újra élelemhez jut, villámgyorsan raktározni kezd, hogy túlélje az újabb ínséges időket. Ez persze nemhogy nem hoz tartós eredményt, de rendkívül megterhelő is a szervezet számára. És ha a „fogyást segítendő” még olyan kiegészítőket is fogyasztunk, aminek összetételével, hatásmechanizmusával nem vagyunk tisztában, akár tartós egészségkárosodást is előidézhetünk.

 

EGÉSZSÉGES FOGYÁS - A SÚLYPONT ÁTHELYEZÉSE

A cél tehát az ideális testalkat elérésénél ne elsősorban a kilók, hanem inkább a centik meghatározása, vagy a ruhaméret legyen! Ennek pedig az az egyszerű magyarázata, hogy az izomtömeg fajsúlya jóval nagyobb a zsírénál. A vázizomzat növelése nélkül tiszavirág életű sikereket érhetünk el csupán, itt pedig nem tudjuk kikerülni a rendszeres testmozgást. Mindenképpen ajánlatos az alakformálásra úgy tekinteni, mint életmód programra, és fokozatosan hozzászoktatni a szervezetet az egyre kisebb adagokra, valamint az egyre erőteljesebb fizikai terhelésre. Az egészséges fogyás 3 hónap alatt maximum 14 kg, ami átlagosan hetente 1kg-ot jelent. Ez az, ami hosszú távon is tartható. A testtömeg index (BMI) egy olyan mutató, amely segítségével könnyedén meghatározható, hogy az aktuális alkatunk vajon ideális vagy sem. Az eredményül kapott értékeket az alábbi sávokba sorolják:

Sovány: 

<18,5

Normál:

 18,5 – 24, 9

Túlsúly:

 25 – 29,9

Erős túlsúly vagy kóros elhízás:

 >30

Saját testtömeg indexünket a következőképpen számíthatjuk ki:

Testsúly (kg) / Testmagasság2 (m2)

Pl.: 65 / 1,752 = 21,2 (normál)

 

 

KORSZERŰ MEGOLDÁS

A genetika, az epigenetika és a nutrigenomika tudósai olyan rendszerben kezdtek el gondolkodni, amely a fönt említett 3 pontot (nevezetesen: a hanyatló metabolizmust, az izomtömeg csökkenést és a szénhidrátok iránti sóvárgást) képes visszaállítani a fiatalkori működésre, a YO-YO effektus kiküszöbölésével. A kihívás annál is inkább óriási volt, mert a piacon található fogyókúrás termékek zöme egyrészt nem tartja fontosnak az izomtömeg növelést, csak a minél gyorsabb súlycsökkentést, bármi is ennek az ára! Másrészt ezeknek a programoknak egyike sem mondható egészségesnek, SŐT! Az összetevők között sok addiktív anyag is szerepel, sok közülük erős vízhajtó hatású, melyek eleve kizárják a tartós használatot, és még egészségkárosító hatásuk is van.

Ma már léteznek olyan alakformáló (hangsúlyozottan NEM fogyókúrás) rendszerek, amik a fiatalkori metabolizmus visszaállítását, az izomtömeg növelését és a szénhidrátok iránti vágy kordában tartását célozzák. Mindezt 100%-ban természetes hatóanyagokkal és egészséges összetevőkkel (gyümölcs- és gyógynövény kivonatokkal), melyet akár éveken keresztül is lehet használni, hiszen egy minden szempontból kiegyensúlyozott táplálkozást biztosítanak.